Кожного дня у своїй роботі майстри стикаються з питаннями, що стосуються матеріального боку їх творчості. Скільки коштують матеріали та де їх придбати? Скільки складатимуть комунальні витрати у цьому кварталі? Як окупити усі витрати на роботу, продаючи власні вироби? Незалежно від того є творчість для майстра додатковим чи основним видом прибутків ці злободенні питання стоять досить гостро. Тому інформація про можливі шляхи реалізації своєї продукції є актуальною для кожного майстра.

Поза тим, що сьогодні життя усе більше переходить у онлайн і все більший відсоток українців використовує новітні технології у повсякденному житті, особливості електронної комерції маловідомі вітчизняному майстру. Наступний огляд не є вичерпним описом сучасного стану ринку рукотворів, але показує найбільш відповідні шляхи для реалізації рукотворів українського майстра, який хоче відкрити для себе нові канали збуту. Нижче ми розглянемо існуючі інструменти онлайн та оффлайн ринку та зосередимо увагу на найбільш дієвих.

В Україні продажі рукотворів все ще переважно здійснюються оффлайн та “з рук в руки”. В першу чергу це стосується майстрів, які займаються народними художніми промислами та ремеслами. Торгівля на ярмарках та фестивалях де майстер і покупець зустрічають віч-на-віч є найрозповсюдженішою. Йдеться про спеціалізовані ярмарки та фестивалі та такі, що тематично не стосуються традиційної культури. Також в усіх регіонах країни до національних свят та Днів міста організовують ярмарки майстрів. Дещо менш розповсюдженою сьогодні практикою є продажі через посередників, зокрема спеціалізовані та сувенірні крамниці або співпраця з бутіками, салонами, крамницями більш високої цінової категорії.

Однак є й майстри, які успішно освоюють онлайн торгівлю. Свідченням цього є дані дослідження, проведеного у лютому 2018 року. Згідно з якими Україна посідає 4 місце з країн Європи за кількістю виробів народного промислу представлених на Etsy, а в окремих категоріях навіть є лідером (рушники, скатертини, пояса і шарфи, етно-іграшки). Отже, e-commerce або електронна комерція – це ще один спосіб реалізації виробів доступний майстрам. Розглянемо трохи детальніше його особливості.

Електронна торгівля є більш вузьким поняттям і є частиною електронної комерції, яка включає також електронний обмін інформацією, електронні гроші, електронний маркетинг, електронний банкінг та ін. Електронна комерція зменшує ціну та час пошуку, збільшуючи доступ споживачів до інформації. Тобто покупець має доступ до виробів майстра за запитом у пошуковій системі і може не витрачати час на відвідини тематичних заходів або крамниць щоб придбати вирів, який його цікавить.

Перевагами продажів онлайн для майстра є те, що він може приймати замовлення 24/7, тобто у будь-який день і час. Наприклад навіть якщо клієнт вирішив пошукати річ на подарунок серед ночі, це можна зробити не турбуючи продавця. Якщо майстер подбав про якість фотографій свого виробу та зробив досить детальний опис (вказав розміри, описав матеріали, способи застосування і т. ін.) клієнт може зробити замовлення без додаткової попередньої комунікації. Так само майстер має можливість працювати віддалено. Припустимо майстер суміщає свою творчість з іншою роботою. Торгівля онлайн дозволяє йому зробити вироби доступними для клієнтів навіть, коли він займається іншими справами. Так само як майстер може представити онлайн повний асортимент своїх товарів незалежно від того чи є вони в наявності в даний момент. Тобто якщо майстер продав виріб, але готовий повторити його ще раз він може залишити у своїй онлайн “вітрині” такий виріб з поміткою “виготовлю на замовлення”. Напевно найбільш привабливим з точки зору прибутку є розширення аудиторії. Адже покупки онлайн здійснюють клієнти звідусіль – без географічних обмежень. Це означає, що український майстер може відкрити для себе більш платоспроможних покупців із Європи, Америки, Канади, Австралії та навіть Азії.

Є різні інструменти електронної торгівлі. Розглянемо основні чотири: власний сайт, дошки оголошень, соціальні мережі та спеціалізовані маркетплейси. Власний сайт є хорошим іміджевим ресурсом, проте досить дорогим. Оскільки для того аби власний сайт приводив клієнтів і через нього здійснювалися реальні продажі його постійно потрібно підтримувати і слідкувати за його видимістю за пошуковими запитами. Якщо додати до цього початкові вкладення у розробку сайту розуміємо, що це не найкращий варіант для початківця. Наступний інструмент – дошки оголошень. Це онлайн майданчики з набором оголошень комерційного (або некомерційного) характеру, які розміщуються як на платній, так і на безкоштовній основі, залежно від конкретного сайту. Найбільш впізнаваним прикладом для українців є olx.ua. На них розміщуються як товари масового виробництва так і товари, що були у вжитку. Відповідно рівень цін на дошках оголошень значно нижний, порівняно з цінами на товари ручної роботи. Цей інструмент не є придатним для торгівлі рукотворами. Наступний інструмент теж не є місцем у є яке людина подається у пошуках товару. Соціальні мережі в першу чергу орієнтовані на спілкування. Проте сьогодні частка продажів через соціальні мережі зростає і ними не варто нехтувати у побудові стратегії продажів. Значною перевагою соціальних мереж є звичність інтерфейсу – сукупність засобів, методів і правил взаємодії – як для покупця так і продавця, а також швидке розповсюдження інформації. Останній інструмент – спеціалізовані маркетплейси. Це чи не найбільш ефективний канал продажів рукотворів. У самому слові закладені основні переваги цього способу торгівлі. Marketplace з англійської означає місце на ринку. Окрім власне “місця” такі онлайн майданчики дбають про рейтинг та відображення у відповідь на пошукові запити. Тобто на відміну від власного сайту, майстру не потрібно самостійно дбати про те, щоб покупці знайшли цей майданчик. Маркетплейс дбає про це самостійно, надаючи також різні інструменти необхідні для здійснення покупок. Наприклад при публікації товарів на маркетплейсі продавцю будуть запропоновано обрати різні види оплати і доставки. Недоліком цього інструменту є висока конкуренція. Все ж, спеціалізовані на виробах ручної роботи маркетплейси є одним із найбільш ефективних способів торгівлі для майстра. Хочемо звернути увагу на те, що вирази “Інтернет крамниця” або “Інтернет магазин” не є повним синонімом власного сайту, як іноді помилково вважають. Інтернет крамниця також може бути представлена на маркетплейсі та в соціальних мережах через бізнес сторінку. Це поняття стосується місця в Інтернеті, де відбувається прямий продаж.


Перейдімо до практичних порад щодо вибору конкретних майданичів. З вітчизняних варто звернути увагу на crafta.ua. Оскільки наразі це найбільш відвідувана онлайн площадка для продажів авторських виробів в Україні. Вона заснована 2,5 роки назад, в квітні 2016 року і на сьогодні налічує більше 15 тисяч майстрів та більше 200 000 товарів. У 2017 році через цей майданчик продано рукотворів на 27 млн. грн. Присутність на площадці є безкоштовною, немає плати за розміщення товарів і обов’язкової комісії з продажів. Є платна, але не обов’язкова послуга “Просування”, аби розмістити товари вище в каталозі. Та навіть тут комісія в розмірі 10% з його вартості товару знімається лише у разі продажу. Варто звернути увагу, що товари перед публікацією проходять перевірку модератором, що зменшує ризик використання сторонніми особами фотографій виробів майстра під виглядом власного товару.

Найпопулярніші категорії серед покупців crafta.ua: сумки і аксесуари – 25% усіх замовлень, прикраси – 17%, товари для дому – 15%. У серпні 2018 року середня вартість товару на майданчику склала 504 грн (Дані crafta.ua).

Найбільший міжнародний маркетплейс з продажу рукотворів – etsy.com. Ця площадка найбільше підходить тим майстрам, які орієнтуються на іноземного клієнта. Основі переваги продажів через цю платформу:

  • Немає щомісячних платежів.
  • Можливо розмістити перші 40 товарів безкоштовно. Це можливо шляхом отримання посилання від чинного продавця Etsy, перейшовши за яким, ви можете відкрити магазин з бонусом. (Це потрібно зробити ДО самої реєстрації).
  • Середня ціна на виріб народного промислу складає $ 87,4, що вище ніж середня ціна на Amazon на 65%; і вище ніж середня ціна на Ebay на 26% (Дані вищезазначеного дослідження).

Ще одним ефективним міжнародним майданчиком, що спеціалізується на виробах ручної роботи є Amazon Handmade. Його головні переваги:
Величезний потік покупців. Amazon входить в топ 10 найбільш відвідуваних сайтів у світі.
Висока конверсія – відношення числа відвідувачів сайту, які виконали покупку – 13%.

Майстрам, що починають торгівлю онлайн будуть корисні наступні джерела:

  • На каналі youtube.com – E-export school від укрпошти – можна знайти відео від продавців-експертів з детальним описом роботи усіх основних інтернет-платформ.
  • Payoneer’s 2018 eSellers’ Calendar – це безкоштовний календар у якому відзначені найбільші свята у різних країнах до яких активно купують подарунки. Зокрема у календарі зазначено коли слід починати підготовку до цих свят. Тобто коли слід виставляти тематичні товари або вироби відповідного кольору (наприклад зеленого до дня Св. Патріка), додавати відповідні ключові слова до описів (наприклад до популярного в США та Канаді свята – Дня матері продавці позначають товари написом “на подарунок матері”).
  • Одна з найбільших російськомовних спільнот, що об’єднує продавців на etsy – facebook.com/groups/CreateYourBusiness – Сотвори свой бизнес! ETSY – де завжди можна отримати відповідь на питання щодо конкретних аспектів роботи платформи або поділитися власним досвідом. Також у групі публікується корисна інформація про оновлення майданчику.

Отримати більше корисної інформації з теми онлайн торгівлі рукотворами та повчитися тонкощам успішних продажів можна:

  • в школі та зі статтей на сайті westernbid.com
  • безпосередньо у консультанта на продавця на etsy Катерини Витковської – cbiz.club
  • у Олександра Радича через його навчальний проект “Etsy академия продаж”.

А також через Інтернет-ресурси проекту “Craft it! Навчися і зроби” – craftit.org.ua та facebook.com/craft.it.eaptc.

Насамкінець зазначимо, що онлайн і оффлайн ринок рукотворів тісно пов’язані і не виключають один одного. Активна присутність в Інтернеті та на тематичних подіях збільшить впізнаваність бренду та обсяги продажів, що дасть можливість гідного заробітку, а отже гідних умов для творчості майстра.

Юлія Філіп’єва – менеджер проекту “Craft it! Навчися і зроби”

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *